Bij u is een ontsteking aan een wortelpunt van een tand of kies operatief behandelend. Daarvoor is aan de zijkant van uw kaak het tandvlees losgemaakt. Vervolgens zijn de ontstoken wortelpunt en het ontstoken weefsel eromheen verwijderd. Tenslotte is het wortelkanaal steriel gevuld en is het tandvlees weer teruggelegd en gehecht. Deze hechtingen zullen na uiterlijk 7 tot 8 weken vanzelf oplossen. Hoe de behandeling verloopt kunt u zien op in afbeeldingen hiernaast. zie afbeelding: Apex

Pijn

De verdoving is na twee tot drie uur uitgewerkt. Daarna kunt u pijn krijgen, die echter goed is te bestrijden met pijnstillende middelen. U heeft daar een recept voor meegekregen. Neem de pijnstillers in voordat de verdoving is uitgewerkt. (Lees ook de bijsluiter van dit geneesmiddel.)

Na de ingreep kan de wang of lip flink gaan zwellen. Dit is een normaal gevolg van de ingreep. De zwelling zal na twee tot drie dagen het grootst zijn en daarna weer langzaam gaan slinken. De zwelling wordt minder sterk, indien u een coolpack gedurende vijf minuten tegen de behandelde gezichtszijde houdt. Daarna geeft u de behandelde plek vijf minuten rust. Dit doet u afwisselend gedurende één tot twee uur. Zonnewarmte dient vermeden te worden.

Nabloeding

De eerste uren na de ingreep kan de wond nog een beetje nabloeden. Dit gaat meestal vanzelf over. Wanneer de wond na enige uren nog blijft bloeden moet u het volgende doen: U neemt een gaasje of schone zakdoek en maakt daarmee uw mond schoon en droog. Zeker niet gaan spoelen! Dan neemt u een tweede gaasje en vouwt dat in elkaar. Als u geen gaasje hebt, kunt u ook een knoop in een schone zakdoek leggen. Het opgevouwen gaasje of knoop legt u tegen de wond en houdt dat er minimaal een half uur stevig tegenaan gedrukt. Het gaat erom, dat er druk op de wond wordt uitgeoefend waardoor de bloeding stopt.

Enkele richtlijnen voor na de behandeling:

• Om nabloeden te voorkomen is het beter de dag van de ingreep de mond zo weinig mogelijk te spoelen.
  • Schoonhouden van de mond is belangrijk voor een snelle en goede genezing. Derhalve moet u wel uw gebit poetsen, maar wees voorzichtig in de buurt van de wond.
  • Vanaf 24u na de behandeling moet u uw mond spoelen met Perio- Aid. (U heeft hiervoor een recept meegekregen.)
  • In verband met de wondgenezing is het beter de eerste vijf dagen niet te roken en geen alcohol te drinken.
  • Er zijn verder geen beperkingen wat betreft eten en drinken. Wij adviseren u pas te gaan eten als de verdoving helemaal is uitgewerkt. Hierdoor voorkomt u dat u zich onbewust op de ongevoelige lip, tong of wang bijt.

Soms is er door de tandarts een gaatje gemaakt in de tand of kies. Na de behandeling wordt er een tijdelijke vulling aangebracht. Deze moet ongeveer twee weken na de ingreep vervangen worden door een blijvende vulling. U moet hiervoor een afspraak maken met uw tandarts. Op de plaats waar de ontsteking is weggehaald groeit na enige tijd bot weer in. Het is aan te raden om na een half jaar een controlefoto te maken zodat we kunnen beoordelen of de genezing goed verlopen is.

Mogelijke complicatie

De wortels van de kiezen in de onderkaak staan soms in nauwe relatie tot de zenuw die het gevoel verzorgt in tanden en kiezen, tandvlees, lip en kin. Hierdoor kan na de wortelpunt behandeling een (meestal) tijdelijke gevoelsstoornis in de lip en kin ontstaan.

Indien u koorts krijgt boven de 39°C, is het verstandig om ons te bellen. Dat moet u ook doen wanneer na vier of vijf dagen de zwelling van wang of lip of de pijn niet afneemt, of juist toeneemt. Ook indien de wond, ondanks uw voorzorgen, blijft bloeden moet u contact met ons opnemen. En natuurlijk kunt u ook altijd bellen wanneer u vragen hebt of zich ongerust maakt.
De Amalia Kliniek is bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer (045) 5416557.