Bij u is een verstandskies of wortelrest verwijderd. Hiervoor is het tandvlees bij de kies of wortelrest losgemaakt en vaak ook een beetje bot weggenomen. | Meestal worden hechtingen aangebracht die vanzelf oplossen. Soms is er ook een gaastampon op de wond aangebracht. Hierop moet u 30 – 60 minuten bijten. Spuug de gaastampon daarna uit. Bijverschijnselen
Na het verwijderen van een verstandskies of wortelrest kunnen de volgende bijverschijnselen voorkomen:

• Napijn gedurende vier tot vijf dagen.
  • Een dikke wang.
  • Koorts gedurende drie tot vier dagen.
  • Beperkte mondopening.
  • Slikklachten

Deze bijverschijnselen zijn op zich geen reden om u ongerust over te maken.

Napijn

De verdoving is na twee tot vier uur uitgewerkt (Ook als u onder algehele narcose behandeld bent wordt er toch een lokale verdoving bijgegeven). Daarna kunt u pijn krijgen die echter goed is te bestrijden met pijnstillende middelen. U heeft hiervoor een recept meegekregen (lees ook de bijsluiter van dit geneesmiddel). Neem de pijnstiller in voordat de verdoving is uitgewerkt.

Door de ingreep kan uw wang flink gaan zwellen. Dit is een normaal gevolg van de ingreep. De zwelling zal na twee tot drie dagen het grootst zijn en daarna weer langzaam gaan slinken. Ook kunt u uw mond minder ver openen. De zwelling wordt minder indien u de wang koelt met een coolpack gedurende 5 minuten daarna geeft u de behandelende plek weer 5 minuten rust. Dit doet u afwisselend gedurende een tot twee uur. Zonnewarmte dient vermeden te worden.

Nabloeding

De eerste 12 à 24 uur na de ingreep kan de wond nog nabloeden. Dat gaat meestal vanzelf over. Wanneer de wond na enige uren nog blijft bloeden kunt u het volgende doen: neem een gaasje of schone zakdoek en maakt daarmee de mond en wang schoon en droog. Zeker niet gaan spoelen! Dan neemt u een tweede gaasje en vouwt dat in elkaar. Als u geen gaasje hebt kunt u ook een knoop in een schone zakdoek leggen.
Het opgevouwen gaasje of de knoop legt u dan op de wond en u klemt uw kaken een half uur stevig op elkaar. Het gaat erom dat er druk op de wond wordt uitgeoefend waardoor de bloeding stopt.

Enkele richtlijnen voor na de behandeling:

• Om nabloeden te voorkomen, is het beter de dag van de ingreep de mond niet te spoelen.
  • Schoonhouden van de mond is belangrijk voor een snelle en goede genezing. Derhalve moet u wel uw gebit poetsen, maar wees voorzichtig is de buurt van de wond.
  • Vanaf 24 uur na de behandeling moet u uw mond 2-3 maal daags spoelen met Perio- aid.
  • I.v.m. de wondgenezing is het beter de eerste 5 dagen na de ingreep niet te roken en geen alcohol te drinken.
  • Er zijn geen verdere beperkingen wat betreft eten en drinken.

Wij adviseren u pas te gaan eten als de lokale verdoving helemaal is uitgewerkt. Hierdoor voorkomt u dat u zich onbewust op de ongevoelige lip, tong of wang bijt.

Mogelijke complicaties

Verstandskiezen in de onderkaak staan soms in een nauwe relatie tot de zenuwen die het gevoel verzorgen in de tanden en kiezen, tandvlees, tong, lip en kin (Zie afbeelding: verstandskiesbijzenuw ). Hierdoor kan na verwijdering van een verstandskies in de onderkaak een (meestal) tijdelijke gevoelsstoornis in de lip en kin ontstaan. Dit komt echter zelden voor. Als er twee tot vier dagen na de behandeling pijn optreedt in de nabijheid van de wond, die gepaard gaat met een vieze smaak en geur, dan is het bloedstolsel vies geworden. Deze aandoening (alveolitis) zal vanzelf in ongeveer een week over gaan. Als de pijn toch te erg is kan uw behandelend arts de wond schoon spuiten en indien noodzakelijk de medicijnen aanpassen. Neem hiervoor contact op met de Amalia Kliniek.

Indien u koorts krijgt boven de 39°C, is het verstandig om ons te bellen. Dat moet u ook doen wanneer na vier tot vijf dagen de zwelling van de wang of de pijn niet afneemt, of juist toeneemt. Ook indien de wond ondanks uw voorzorgen blijft bloeden, moet u contact met ons opnemen. En natuurlijk kunt u ook altijd bellen wanneer u vragen hebt of zich ongerust maakt. De Amalia Kliniek is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur op telefoonnummer (045) 5416557.