Bij u is een gaatje in de bovenkaak gesloten. Dat is gebeurd door een stukje tandvlees los te maken en over het gaatje te leggen. Daarna is het vastgehecht met hechtingen die meestal vanzelf oplossen. Het tandvlees zal nu vanzelf dichtgroeien. Dat duurt ongeveer tien dagen.

Waarom sluiten?

Het bot boven de wortels van de tanden of kiezen in de bovenkaak kan heel dun zijn. Daardoor kan soms door het trekken van een tand of kies een gaatje ontstaan. Dit gaatje vormt dan een verbinding tussen neusbijholte en mondholte. Door dit gaatje kan er speeksel in de neusbijholte komen. De kans is groot, dat er door de bacteriën die in het speeksel zitten een ontsteking van de neusbijholte ontstaat. Om dat te voorkomen is het gaatje gesloten.

De eerste dagen na de behandeling

De dag van de ingreep en een aantal dagen erna kan er nog wat bloed uit uw neus of mond komen. Dat is normaal en houdt vanzelf op. Zolang het tandvlees nog niet is genezen moet u grote luchtdrukverschillen tussen mond en neus vermijden. Dit betekent dat u de eerste week na de behandeling de volgende richtlijnen moet volgen:

• Snuit uw neus niet. Afvegen mag wel.
  • Als u moet niezen, houdt dan uw mond wijd open.
  • Bespeel geen blaasinstrument.
  • Voorkom dat u kou vat.

Door de operatie kan uw wang flink gaan zwellen. Deze zwelling zal na twee dagen (ongeveer 48 uur) het grootst zijn en daarna weer langzaam gaan slinken. Dat is een normaal gevolg van de ingreep.
Soms is er ook een bloeduitstorting. De wang blijft dan langer dik en verkleurt, maar dat is niet ernstig. De zwelling wordt minder sterk, indien u, zodra u thuis bent, een coolpack op uw wang legt. Steeds gedurende vijf minuten erop, dan weer vijf minuten eraf. Dit doet u afwisselend gedurende maximaal twee uur. Zonnewarmte dient vermeden te worden.

De eerste vier dagen na de behandeling moet u uw mond spoelen met Perio- Aid. U heeft daarvoor een recept meegekregen. In verband met de wondgenezing is het beter de eerste vijf dagen niet te roken en geen alcohol te drinken. De hechtingen die zijn aangebracht zullen meestal vanzelf oplossen.

Pijn

De verdoving is na een uur of twee uitgewerkt. Daarna kunt u pijn krijgen, die echter goed is te bestrijden met pijnstillende middelen. U heeft ook daar een recept voor meegekregen. Neem de pijnstillers in voordat de verdoving is uitgewerkt. Lees ook de bijsluiter van dit geneesmiddel.

Indien u koorts krijgt boven de 39°C,u een toenemend drukkend gevoel onder de ogen of op de wangen krijgt, er viezigheid uit uw neus komt of wanneer merkt dat er lucht of vloeistof van uw mond in uw neus komt, is het verstandig om ons te bellen. Dat moet u ook doen wanneer na vier of vijf dagen de zwelling van wang of lip of de pijn niet afneemt, of juist toeneemt. Ook indien de wond, ondanks uw voorzorgen, blijft bloeden moet u contact met ons opnemen. En natuurlijk kunt u ook altijd bellen wanneer u vragen hebt of zich ongerust maakt. De Amalia Kliniek is bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer (045) 5416557.